Wat kunnen wij voor U betekenen?

  • Er is bekkenbodemspiertraining mogelijk tegen urine-incontinentie.
  • Wanneer u spier-gewrichtsklachten heeft door of na de overgang, kunnen we u leren hoe u de dagelijkse bewegingen en houdingen het beste kunt doen, zodat overbelasting wordt voorkomen.
  • In geval van botontkalking kunnen we u leren hoe u uw rug moet belasten om zoveel mogelijk te voorkomen dat de wervels gaan inzakken, als gevolg van botontkalking. Dit wordt gedaan middels oefeningen gericht op strekken van de rug, het aanleren van een betere houding, verbeteren van de spierbalans en ook ademhalingsoefeningen zijn dan belangrijk. Door een kortere rug en daarmee de stand van de borstkas (ribben) wordt namelijk ook de ademhaling belemmerd.

Hieronder kunt u meer lezen over overgangs-ongemakken met soms simpele oplossingen en tips!

Opvliegers

85 % van de vrouwen in de overgang heeft last van opvliegers. Het grootste deel van de groep is er na 2 jaar weer vanaf, maar 15 % van de vrouwen houdt deze klachten langer dan 5 jaar.

Wat is er aan te doen?
Soms helpt het een anticonceptiepil te (blijven) slikken, maar liever niet langer dan tot na je 52 ste jaar. Hierna kan je hormoonbalans in gevaar komen. Verder moet er rekening mee gehouden worden dat deze anticonceptie-hormonen weer een groter risico op borstkanker, baarmoederkanker en eierstokkanker geven.

Alternatieven:
Er zijn alternatieve overgangsmiddelen te koop zoals Famosan, Livial, Sepia. Deze helpen vooral bij lichte overgangsklachten. Kruidenmiddelen met rode klaver werken goed tegen opvliegers, evenals soja.
Soja bestaat uit isoflavonen die eenzelfde effect hebben als het hormoon oestrogeen, maar geen vervelende bijwerkingen geven. Ook het plantaardig middel troszilverkaars werkt tegen opvliegers.

Ga na wanneer de opvliegers optreden; soms na het drinken van bepaalde dranken (koffie,alcohol) of het eten van specerijen zoals kruiden of pepermunt. Soms na het eten of drinken van chocolade of na het eten van een sinaasappel.

Vermoeidheid en lusteloosheid

De overgangsfase is een intensief lichamelijk proces dat veel energie vraagt. Opvliegers, slecht slapen en concentratieverlies zorgen voor een futloos gevoel. Bovendien zitten veel vrouwen in een leeftijd waarop thuis veranderingen plaatsvinden; de kinderen zijn in de puberteit of gaan het huis uit.

  • Wat helpt: middelen tegen lusteloosheid bevatten vaak selenium en /of vitamine B. Lichte antidepressiva worden ook wel voorgeschreven tegen lusteloosheid.
  • Alternatief: Energiethee, preparaten met vitamine B, of gecombineerde vitaminepreparaten.
  • En anders: Zorg voor voldoende rust en ontspanning. Plan ook tijd in voor jezelf. Ook sporten geeft energie.

Slapeloosheid

Veel vrouwen hebben slaapproblemen. Het is niet direct een typische overgangsklacht maar bepaalde overgangsklachten verstoren de nachtrust flink.

  • Wat helpt: Slaaptabletten ( benzodiazepinen ) op voorschrift van huisarts of specialist.
  • Alternatief: Produkten met rustgevende middelen zoals kamille, lavendel. Meer oplossingen tegen slapeloosheid in de overgang bespreekt u met uw therapeute.

Stemmingswisselingen

Doordat de hormonen van slag raken kan een algemeen gevoel van welbevinden worden verstoord. Hierdoor ontstaat prikkelbaarheid maar ook angst en depressie.

  • Wat helpt: Vitaminepreparaten zoals Women's Mood van Care for Women. Maar bij erg veel klachten kunt u beter contact opnemen met de huisarts.
  • Alternatief: St.Janskruid, maar lees de bijsluiter omdat die niet samen gebruikt mag worden met veel andere medicijnen/antidepressiva.
  • En; neem de tijd voor jezelf, voor leuke dingen en voorkom dat je in een isolement raakt.

Nachtzweten

Dit wordt meestal veroorzaakt door een nachtelijke opvlieger en kan slaapproblemen veroorzaken.

  • Wat helpt; algemene overgangsmiddelen zoals Famosan en produkten van Care for Women.
  • Alternatief; rode klaver, soja, acupunctuur.
  • En; zorg voor een koele slaapkamer, gebruik katoenen lakens. Zet wat koel water naast het bed.

Tip: Als je wakker wordt; doe geen lamp aan want dan stopt de aanmaak van slaaphormonen en wordt het inslapen moeilijker.

Stijve gewrichten

Door de daling van het vrouwlijk hormoon oestrogeen, ontstaat er eerder slijtage van gewrichten en vochtophoping tussen de gewrichten. Dit zorgt voor een stijf en pijnlijk gevoel en pijnlijke knieën,armen,polsen,nek,schouders en rug.

  • Wat helpt: hormoontherapie.
  • Alternatief: Atrosan van dr Vogel, produkten met glucosamines en chondriotines, bestanddelen die een beschermend laagje opbouwen tussen de gewrichten. Verder is vitamine D een aanrader.
  • En; blijf voldoende bewegen, zwemmen, fietsen, yoga, nordic walking zijn prima sporten om de spieren soepel te houden.

Botontkalking

Door de verminderde oestrogeenproduktie treedt een versnelde botontkalking op. 25 % van de vrouwen lijdt na de menopauze aan botontkalking.

  • Wat helpt: hormoontherapie, maar alleen bij langdurig gebruik. Dit heeft als bijwerking een verhoogde kans op verschillende kankersoorten. Verder kalktabletten en medicijnen met biofosfaat.
  • Alternatief; visoliecapsules.
  • Of anders: Let op je voeding, zet vette vis op het menu, voldoende fruit, groente, zure melkprodukte. Beweeg minimaal een half uur per dag.

Extra vitaminen
Vrouwen kunnen in deze levensfase een tekort aan magnesium hebben, wat pijn in de nek en schouders veroorzaakt. En omdat de huid dunner wordt adviseert de gezondheidsraad extra vitamine D te slikken. Vetten helpen: De omega-3-visoliecapsules helpen bij overgangsklachten

Meer informatie

Wilt u weten wat Oefentherapie Cesar Rotterdam voor ù kan betekenen?
Bel 010-4181344 of vul het contact formulier in.