Incontinentie geeft veel ongemak en onzekerheid. In veel gevallen is het heel goed mogelijk om door middel van gerichte therapie en training deze klachten te verminderen of zelfs geheel op te heffen. Urine-incontinentie is het ongewild verliezen van urine of het niet kunnen ophouden van urine. Er zijn verschillende vormen van incontinentie, de belangrijkste zijn: inspanningsincontinentie en aandrangincontinentie.

Inspanningsincontinentie wordt ook wel stressincontinentie genoemd. Door verslapping van de bekkenbodem spieren kan ongewild urineverlies optreden bij inspanning, onder andere bij hoesten, niezen, tillen of sporten. Aandrangincontinentie wordt ook wel urge-incontinentie genoemd (naar het Engelse urge dat aandrang betekend). Hierbij voelt u vaker aandrang tot plassen door verhoogde prikkelbaarheid van de blaas. Gaat men vaker naar het toilet, dan went de blaas aan steeds minder vulling. U krijgt dan sneller het gevoel dat u moet plassen. Incontinentie kan negatieve effecten hebben die invloed uitoefenen op het werk, huishoudelijke activiteiten, sport, het sociale leven en het seksleven. Daarnaast kunnen mensen met incontinentieklachten zich onzeker voelen, zich schamen of er niet over willen praten.

Wat doet de oefentherapeut?

De oefentherapeut geeft u uitleg over de werking van de blaas en de bekkenbodem spieren. Naast de reden waarom u urine verliest leert u ook uw bekkenbodem spieren bewust te voelen en deze aan te spannen en te ontspannen. De oefentherapeut adviseert over een gunstige toilethouding, de juiste plastechniek, het beheersen van de plasreflex en het afleren van de gewoonteplas. De oefentherapeut leert u oefeningen om uw bekkenbodem spieren beter te controleren bij dagelijkse bewegingen zodat de incontinentieklachten verdwijnen en niet meer terugkomen.

Flyer
Download de folder: Urine incontinentie